Yrittäjyys kasvattaa

Yrittäjyyden hyödyt yhteiskunnalle ja kuluttajille

Menestystarinat meillä ja maailmalla, joissa parin henkilön voimin on luotu miljoonia tahkoavia tuotteita, houkuttaa monia yrittäjyyden pariin. Mahdollinen rikastuminen, itsenäinen työskentely ja myös valta kiinnostaa, mutta vain harva uusista yrityksistä jatkaa toimintaansa menestyksekkäästi muutaman vuoden jälkeen. Yrittäjyys kuitenkin opettaa paljon ja kasvattaa yksilöä riippumatta lopputuloksesta. Ilman epäonnistumisia eivät onnistumisetkaan tuntuisi miltään.

ENTREE-1Vaikka yrityksiä on monen kokoisia, perusperiaatteet ovat kaikissa samat. Lainattu tai säästetty pääoma sijoitetaan toimintaan, jonka tarkoituksena on tuottaa lisäarvoa asiakkaille, olivat he sitten yksityisiä henkilöitä, yrityksiä tai muita instansseja. Yritys voi olla myös yleishyödyllinen tai voittoa tavoittelematon, mutta silloinkin palvelut ja tuotteet tehdään tarpeeseen ja markkinoiden ehdoilla. Menestyvä yritys myy sitä, mitä asiakas haluaa, mutta joskus myös uuden tarpeen voi luoda olemalla tarpeeksi aikaansa edellä.

Kovin kilpaillulla alalla pelkästään halvemmilla hinnoilla pystyy harvoin nousemaan uudeksi menestystarinaksi. Erottautumiseen vaaditaan muita tekijöitä, joilla muiden yritysten vakiintuneita asiakkaita saadaan houkuteltua uuden toimijan palveluiden ääreen. Harvoin kuitenkaan yksi yritys pystyy kattamaan ostajan kaikki tarpeet edes hyvin spesifillä alalla. Kuluttaja hakee tuotteensa tottumustensa mukaan, mutta haluaa välillä vaihtelua. Kilpailijan tuotteen valinta ei siis aina tarkoita, etteikö oma tarjonta vastaisi kuluttajan tarpeita. Päätöksiä vain tehdään välillä nopeasti.

Yrittäjyyden hyötyjä

  • Yrittäjä uudistaa talouselämää toiminnallaan. Lisäksi, jos tuotteita tai palveluita myydään ulkomaille, se osallistuu näin myös viennin kasvuun.
  • Innovatiivisuuden edistäminen. Rajatut resurssit pakottavat kehittämään tehokkaampia tapoja tehdä työtä, joka voi hyödyttää myös muita saman alan yrityksiä.
  • Työpaikkojen luonti on aina arvokasta riippumatta maan taloudellisesta tilanteesta.
  • Laajempi tarjonta markkinoilla laskee tuotteiden ja palveluiden hintatasoa, josta asiakkaat hyötyvät. Koventunut kilpailu myös pakottaa kehittämään tuotteita.
  • Uusi yritystoiminta antaa mahdollisuuden kuluttajille äänestää lompakollaan parempien tuotteiden, palveluiden ja kokemusten puolesta.

Mitä uusi yrittäjä tarvitsee?

  • Todistetuksi toimivan liikeidean tai kantavan uuden ajatuksen, jossa aidosti näkee potentiaalia.
  • Verkostoitumista yrittäjyydestä kiinnostuvien tai siinä jo menestyneiden parissa.
  • Tarpeeksi pääomaa, jotta toiminta on turvattu ainakin vuodeksi tai kahdeksi eteenpäin.
  • Selkeän näkemyksen omasta asiakaskunnasta. Kenelle myydään, mitä myydään ja miten markkinoidaan.
  • Yleistä markkinatuntemusta niin paljon, että osaa välttää saman alan epäonnistuneiden yrittäjien virheet.
  • Peräänantamatonta luonnetta, oppimishalua, rohkeutta ja nöyryyttä.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *